Nyhetsbrev 2 – Cykelvänlig arbetsplats 2019

2019-06-19

Välkomna till Cykelvänlig arbetsplats andra nyhetsbrev 2019.

Sommaren är på intåg och det finns inga ursäkter till att inte cykla! I detta nyhetsbrev kommer ni bl.a. att kunna läsa om vad som händer på arbetsplatser i Kungsbacka och Borås, samt vilka kommuner som är bäst för cyklister. Mycket nöje!

Allétandläkarna – Först ut i Kungsbacka

Allétandläkarna – Först ut i Kungsbacka

Först ut att anmäla sig till Cykelvänlig arbetsplats i Kungsbacka 2019 var Allétandläkarna i stadsdelen Aranäs.
– Vi kände direkt att Cykelvänlig arbetsplats var något som passade oss när vykortet från kommunen om utmaningen damp ner i brevlådan, berättar Anki Lister på tandläkarpraktiken.
Idag cyklar ungefär hälften av de anställda på praktiken till jobbet. Och eftersom personalen alltid byter om till arbetskläder, gör det inte något om man skulle bli lite svettig på vägen.
Idag når Allétandläkarna upp till en stjärna. Arbetsplatsen uppfyller bl.a. kriterierna om att ha väderskyddad parkering, utrymmer för dusch och ombyte, samt att de erbjuder medarbetarna att använda företagets tjänstecyklar utanför arbetstid.
− Det här är något vi kan samla personalen kring. Och såklart vill vi vinna, säger Anki och skrattar. 

Laga, pumpa och parkera på Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås

Nu kan medarbetarna på SÄS i Borås göra enklare service på arbetsplatsen

Inte mindre än 48 stycken nya cykelparkeringar har öppnats upp för personalen på SÄS, Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås. Parkeringarna är inhägnade med nät och lås, inomhus i det stora parkeringshuset. För att komma in använder personalen sitt passerkort, som både låser upp och öppnar dörren. Det finns även möjlighet att göra enklare reparationer genom ett helt nytt reparationsställ med tillhörande fasta pump. Ett lyft för många hälsar Miljöenheten, som såklart redan uppdaterat listan över uppfyllda kriterier på hemsida.

Den cyklande rörmokaren

Hugo Wolgers, den cyklande rörmokaren

Hugo Wolgers är rörmokaren som tar cykeln till alla sina kunder och grundare av företaget ”Den cyklande rörmokaren”. Företaget har klimat och service i fokus och är idag totalt 10 medarbetare, som alla cyklar till sina kunder runt om i Stockholm.
– I början var vi idiotförklarade och fick höra saker som att ”det går ju inte att jobba på det sättet” och att vi var ”dumma i huvudet”. Det var som om inga motargument bet på den här branschen. Men så vann vi första pris i ”Årets hantverkare” förra året och det blev vändningen. Det gick inte längre att säga att det inte funkande, säger Hugo.
Att cykla mellan jobbet gör också att de anställda hinner med fler kunder. Framkomligheten med cykel är så mycket bättre med bil, och det är aldrig några svårigheter att hitta parkering.
Att frakta tunga saker är inte heller något problem, det låter de andra göra åt dem. Det blir både effektivare och enklare att beställa det som behövs direkt till kunden. Att ta med pannor eller värmepumpar direkt har ändå aldrig varit något alternativ, inte ens med bil. Verktyg klarar de sig dock inte utan att själva ta med, men det är inget problem med elcyklarna som de flesta av de anställda använder.

Det är farligt att cykla!

Känner du igen argumentet? Att det skulle vara farligt att cykla, och att det skulle vara ohälsosamt att cykla på grund av höga halter luftföroreningar var några av de myter som Hållbart resande väst en gång för alla ville slå hål på med hjälp av experter inom området.
Joakim Bjerhem, Trafikplanerare på ÅF redogör tydligt hur liten risken faktiskt är för att man ska skadas allvarligt eller dödas i trafiken som cyklist.
– Den bästa data vi har vad gäller hur folk cyklar är från undersökningar av resvanor. Den från 2016 säger att vi cyklar två miljarder kilometer per år i det här landet. 800 000 människor cyklar och i genomsnitt cyklar vi 250 mil per år. De senaste åren är det mellan 22 och 26 personer per år som har dött i cykelolyckor. Räknar man på det behöver man trampa 8,3 miljoner mil per år för att riskera att dö i en cykelolycka.
Ulf Ericsson, regional cykelsamordnare i Stockholms läns landsting redogör vidare hur viktigt det faktiskt är för folkhälsan att vi rör på oss.
– Luftföroreningar i våra städer är ett stort hälsoproblem och de måste minska. Men myten, att luftföroreningar gör det farligt att cykla, stämmer inte. När man cyklar rör man på kroppen och det händer mycket i kärl, hjärta och celler. En stor europeisk studie som jag var delaktig i tittade på hälsoeffekter av aktiv mobilitet och jämförde det med negativa effekter av luftföroreningar och trafikolyckor. Då såg man att de positiva hälsoeffekterna av att gå eller cykla är ungefär nio gånger större än de negativa effekterna av luftföroreningar och olyckor. Det är baserat på trafiksituationen i våra europeiska städer. Men även i asiatiska städer, med högre luftföroreningsnivåer, ger det positiva hälsoeffekter av att gå och cykla.

Sydkustleden invigd

Sydkustleden, Sveriges tredje nationella cykelled

Lagom till sommarens cykelsemester invigdes Sydkustleden den 2 och 3 juni. Sydkustleden, som är Sveriges tredje nationella cykelled för turism och rekreation, sträcker sig kustvägen mellan Simrishamn och Helsingborg och knyter samman Kattegattleden och Sydostleden. Tillsammans bildare de tre lederna en 90 mil lång cykelled, där Sydkustleden står för 26 nya mil.
– Genom att satsa på nationella cykelleder kommer Skåne bli en given destination för cykelturism vilket i sin tur gynnar besöksnäringen, folkhälsoperspektivet och miljön, säger Ulrika Geeraedts, Utvecklingsdirektör Region Skåne.
Under invigningens två eventfulla dagar bjöds det bland annat på cykelturer i behagligt tempo ledda av Team Rynkeby. Invigningstalade gjorde Anna Jähnke, Regionala utvecklingsnämndens ordförande i Region Skåne och Jens Möller, sft Regional direktör på Trafikverket.
Mer om Sydkustleden finns på cykelledens hemsida: www.sydkustleden.se

Uppsala är årets cykelfrämjarkommun

För andra året i rad är Uppsala bäst i Sverige på att jobba för ökad cykling. Det visar årets upplaga av Kommunvelometern, Cykelfrämjandets omfattande granskning av kommunernas cykelarbete – som i år firar tio år. Uppsala har under de senaste åren arbetat systematiskt för att förbättra sig och följer upp förra årets vinst med ytterligare en, och hamnar i år endast två poäng från maxpoäng (90). Nybyggen, drift, underhåll och beteendepåverkansarbete kopplat till cykelfrämjande åtgärder samt ökade ekonomiska satsningar kan nämnas bland framgångsfaktorerna.
På andra plats kommer Linköping och på tredje plats Lund, vilka låg på en delad andraplats 2018.
– Vi ser att det finns ett ökande intresse att satsa på cykling ute i kommunerna vilket känns väldigt lovande, och de största vinnarna är ju faktiskt invånarna i kommunerna som satsar. Cykling ger stora miljö- och hälsofördelar men för att ännu fler ska ta cykeln i stället för bil, tåg eller buss krävs attraktiva cykelvägar. Cyklingen behöver prioriteras och ges resurser, yta och framkomlighet, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.
I år deltog 45 kommuner i Cykelfrämjandets granskning där kommuner jämförs i tre olika storlekskategorier. Undersökningen bygger på självrapportering från kommuner av kontrollerbara uppgifter med totalt 90 möjliga poäng.
Av storstäderna är det Göteborg som sticker ut med sin placering på åttonde plats, följt av Malmö på elfte plats och Stockholm på trettonde. Sedan starten 2010 har Göteborg, Malmö, Jönköping, Borås, Gävle och Varberg deltagit samtliga år.
Läs mer om Kommunvelometern och årets vinnare på www.cykelframjandet.se

Cyklingens status ska höjas i samhällsplaneringen

Svenska Cykelstäders nyvalda styrelse

Ökade nationella investeringar i infrastruktur och att höja cyklingens status i samhällsplaneringen är några av de saker som kommun- och regionpolitikerna i Svenska Cykelstäders nyvalda styrelse vill arbeta med framöver. Västra Götalandsregionen är medlemmar i Svenska cykelstäder sedan 2018, och är oerhört glada över att redan ha fått med en av regionens toppolitiker Ulrika Frick (MP) i styrelsen. Förnyat förtroende som ordförande vid årsmötet i Helsingborg fick Moa Rasmusson (L), som till vardags är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Sollentuna kommun.
– Vi är en ung förening men fyller redan idag en viktig roll för att det hållbara och aktiva resandet ska öka i Sverige. Vi kommer nu att intensifiera vårt arbete för att höja cyklingens status i samhällsplaneringen och verka för ökade investeringar i attraktiv och säker cykelinfrastruktur i hela landet, säger Moa Rasmusson, ordförande i Svenska Cykelstäder.
I samband med årsmötet hölls även en nätverksträff för föreningens medlemmar. Bland annat diskuterades vilka statliga åtgärder som skulle underlätta mest i medlemmarnas arbete för ökad och bättre cykling. Trafiklagstiftning, ett nationellt cyklingsmål och statliga investeringar är exempel på vad som framkom.
Mer om, och från Svenska Cykelstäder finns att läsa på www.svenskacykelstader.se

Utskriftsvänlig version av nyhetsbrevet hittar du här

Vill du dela med dig av vad som händer på din arbetsplats? Kontakta din lokala projektledare så kanske just ditt inslag kommer med i nästa nyhetsbrev som kommer ut i början av september.

Glad sommar!

Tidigare nyheter

Nyhetsbrev 3 – Cykelvänlig arbetsplats 2019

2019-09-30

Välkomna tillbaka till jobb, rutiner och en höst full av cykling! I årets tredje nyhetsbrev kommer ni bl.a. kunna läsa om arbetet med cykling på Botaniska Trädgården i Göteborg, om att elcykeln ersätter bilen, och om hur fler kan börja…

Nyhetsbrev 2 – Cykelvänlig arbetsplats 2019

2019-06-19

Välkomna till Cykelvänlig arbetsplats andra nyhetsbrev 2019. Sommaren är på intåg och det finns inga ursäkter till att inte cykla! I detta nyhetsbrev kommer ni bl.a. att kunna läsa om vad som händer på arbetsplatser i Kungsbacka och Borås, samt…

Nyhetsbrev 1 – Cykelvänlig arbetsplats 2019

2019-04-17

Välkomna till Cykelvänlig arbetsplats första nyhetsbrev! Under 2019 testar Cykelvänlig arbetsplats ett nytt koncept där det regelbundet kommer ut nyhetsbrev med aktuella nyheter på temat cykling, goda exempel från deltagande kommuner och arbetsplatser och mycket mer. Mycket nöje! Ju fler…

Glada vinnare!

2019-02-08

Glada vinnar tog under januari månad emot för prisutdelning i Cykelvänlig arbetsplats. Det bjöds på både tårta och bubbel på DH Solutions som utsetts till årets cykelvänligaste arbetsplats och som prisats för sitt idoga arbete, något som vi från projektledningen…

Årets cykelvänligaste arbetsplats år 2018 är…

2018-12-07

… DH Solutions i Halmstad! DH Solutions prisas för sitt långsiktiga och målmedvetna arbete för att skapa förutsättningar för cykling till, från och i jobbet. Genom inspirerande och uppmuntrande aktiviteter och utmaningar för medarbetarna är de på god väg att skapa…

Cykelvänlig arbetsplats avslutat för i år!

2018-11-29

Nu är Cykelvänlig arbetsplats slut för i år, men lugn, vi är tillbaka igen år 2019. Fredag 7/12 presenteras vinnarna i de tre kategorierna Årets cykelvänligaste arbetsplats, Årets nykomling och Årets raket. Håll utkik här för att se vilka vinnarna…

GDPR och Cykelvänlig arbetsplats

2018-06-04

GDPR är EU:s nya förordning om skydd av personuppgifter, och reglerar hur personuppgifter får behandlas. GDPR ersätter personuppgiftslagen. Du som registrerat din arbetsplats här på Cykelvänlig arbetsplats behöver godkänna att vi sparar mejladress, telefonnummer, namn och inmatad data för att…